Een sprinkhanenplaag die geen sprinkhanenplaag is (vijfde
ramshoorn), en een strijdmacht die geen menselijke strijdmacht is (zesde
ramshoorn): Openbaring 9 is een geweldig moeilijk hoofdstuk. Niets is hier wat
het lijkt. Wat wil dit dramatische visioen ons eigenlijk zeggen?
8:13 – een drievoudig wee
Na de eerste vier ramshoorns horen we de luide alarmkreet
van een adelaar: wee, wee, wee. Daarmee krijgen de laatste drie ramshoorns een
extra alarmerende kracht. De straffen worden zwaarder. Deze weeën treffen de
‘mensen die op de aarde leven’. Daarmee wordt bedoeld dat het gaat om de mensen
die deze wereld als hun thuis zien (zie 3:10). Het treft dus alle mensen die
niet in Christus geloven, ofwel, alle mensen die niet verzegeld zijn (zie 7:3
en 9:4). Net als bij de plagen in Egypte worden dus alleen Gods vijanden
getroffen.
9:1-21 – de eerste twee weeën
De eerste twee weeën sluiten aan bij diepe angsten die
leefden bij mensen in de toenmalige wereld. De angst voor hybride wezens en de
angst voor een vernietigend leger uit het oosten.
Centauren, wezens die half paard en half mens zijn en
allerlei andere dieren met menselijke trekken bevolken de antieke mythologieën.
Hoewel de meeste mensen ook wel begrepen dat deze mythologische wezens niet
echt bestaan, waren deze wezens wel een soort belichaming van diep menselijke
angsten. Vandaag de dag is dat misschien nog niet eens zoveel anders als we
zien in hoeveel films buitenaardse wezens met deels menselijke trekken een rol
spelen. Ook daarvan weten we dat ze niet echt zijn, maar ze belichamen op een
of andere manier wel oer-angsten. De eerste helft van Openbaring 9, met sprinkhanen
die er afschrikwekkend uitzien als een mengeling van paard, mens, en leeuw,
appelleert aan deze angsten. Afgrijselijke vechtmachines worden losgelaten.
het parthische rijk |
Het Romeinse rijk was in de tijd van Johannes (90 na
Christus) oppermachtig en stabiel. Er was van buitenaf geen gevaar te duchten,
behalve… uit het oosten. Sinds 250 voor Christus was ten oosten van de Eufraat
het koninkrijk van de Parthen ontstaan. Dat rijk breidde zich uit, helemaal van
India tot de Eufraat. Ze waren vooral gevreesd vanwege hun snelle, gepantserde
ruiterij. En in de eerste eeuw voor Christus werden er verschillende veldslagen
uitgevochten tussen het Romeinse rijk en de Parthen. Dat ging steeds op
dezelfde manier. De Parthen vielen Syrië binnen, en de Romeinen sloegen terug.
Vanaf keizer Augustus was er een gewapende vrede, met Armenië als bufferstaat.
Maar de dreiging bleef. En vooral in de oostelijke delen van het rijk speelde
de angst voor de Parthen voortdurend op de achtergrond. Als de Parthen zouden
komen dan zou de wereld zoals die was ingrijpend veranderen… Je zou het een
beetje kunnen vergelijken met de angst die wij kennen voor Rusland. Een angst
die in deze tijd ook weer toeneemt. Er is nog vrede, maar het is een gewapende,
kille vrede. En we moeten er niet aan denken dat Poetin hier in Nederland aan
de macht komt… De tweede helft van Openbaring 9 sluit aan bij dit soort angsten
als er beschreven wordt dat er op een door God bepaald moment de grenzen door
zullen breken en er een gigantisch aantal paarden en ruiters de Romeinse wereld
zullen overspoelen…
Dit is noodzakelijke historische informatie om iets van dit
hoofdstuk te kunnen begrijpen. Onderstaand schema biedt nog wat meer inzicht in het hoofdstuk.
Vijfde ramshoorn/eerste
wee (1-11)
|
Zesde Ramshoorn/tweede
wee (13-21)
|
Hybride wezens (sprinkhanen)
|
Parthen (ruiters)
|
Afkomstig uit: de afgrond
|
Afkomstig achter: de Eufraat (paradijsrivier!)
|
Losgelaten door: een gevallen ster
|
Losgelaten door: 4 engelen
|
Met als gevolg: ziekte
|
Met als gevolg: oorlog
|
Mensen willen dood maar kunnen niet
|
Een derde van de mensen gaat dood
|
Zo wordt duidelijk dat er een bepaalde voorgang in zit. Bij
de vijfde ramshoorn blijft het beperkt tot ziekte, bij de zesde ramshoorn
vallen er echt doden (terwijl bij de eerste vier ramshoorns alleen de natuur
werd getroffen).
Link naar andere delen van Openbaring
In Openbaring 16 lezen we over de zeven laatste plagen.
Plaag 5 en 6 uit die serie lijken heel erg op de vijfde en zesde ramshoorn. Bij
de vijfde plaag lijden de mensen pijn (16:10) en bij de zesde plaag komen de
koningen uit het oosten van achter de Eufraat om te strijden (16:12).
Dit is weer een aanwijzing dat we Openbaring niet moeten
lezen alsof het zich allemaal in volgorde gaat afspelen. Dezelfde dingen komen
vaker terug, maar steeds op een iets andere manier.
9:1-11 - de sprinkhanenplaag nader bekeken
Achtergrond in Exodus
Net als de eerste vier ramshoorns sluit ook deze vijfde
ramshoorn aan bij een Egyptische plaag. De achtste plaag in Egypte was een
enorme sprinkhanenplaag die al het groen vernietigde (Exodus 10:12-16). Zo
spreekt Openbaring 9:1-11 ook over een enorme sprinkhanenplaag. Bepaalde
elementen doen dan ook denken aan een gewone sprinkhanenplaag: in Exodus is het
land letterlijk zwart van de sprinkhanen (Ex. 10:15). In Openbaring is de lucht
letterlijk zwart van de enorme zwerm (9:2). En de sprinkhanen leven volgens
Openbaring 9:5 precies 5 maanden, wat de levensduur is van een gewone
sprinkhaan.
Maar verder vallen vooral de grote verschillen op. Zijn
sprinkhanen normaal gezien vraatzuchtige wezens die alles kaalvreten, nu laten
ze juist al het groen ongemoeid en richten ze zich op mensen (9:4). Met een
schorpioenprik doen ze de mensen pijn.
Achtergrond in Joël 2:1-11
Het boek Joël is geschreven toen God het land Israël net had
getroffen met een sprinkhanenplaag (Joël 1:4). Joël 2 schildert vervolgens die
sprinkhanenplaag met een vorm van overdrijving: het zijn er vreselijk veel, ze
lijken op paarden, ze maken het geluid van wagens, ze gedragen zich
gedisciplineerd als soldaten en ze komen werkelijk overal binnen. Die
overdrijving heeft als doel om de angst onder de mensen nog wat aan te
wakkeren, want op de achtergrond van die sprinkhanenplaag staat God zelf die
zijn volk straft (2:11).
Als je Openbaring 9 leest valt onmiddellijk op dat er een
aantal kenmerken ontleend is aan Joël 2. Denk aan het uiterlijk als een paard,
en het geluid dat ze maken dat lijkt op het geluid van wagens. Maar waar je in
Joël nog moet denken aan een dichterlijke overdrijving waarmee de sprinkhanen
beschreven worden is het in Openbaring duidelijk dat het helemaal geen echte
sprinkhanen meer zijn.
In Openbaring 9 wordt
een ander kwaad beschreven met behulp van beelden die aan een sprinkhanenplaag
ontleend zijn.
Het leger uit de afgrond
Dat wordt het meest duidelijk in vers 1 en 11. Het
sprinkhanenleger is afkomstig uit de afgrond, en aan het hoofd ervan staat de
koning van de afgrond: Abbadon of Appolyon.
De afgrond speelt in Openbaring de rol van de plek waar de
vijanden van God vastgehouden worden totdat ze de ruimte krijgen om wat te doen
(11:7; 20:3). In het algemeen dacht men in de wereld van toen dat de
onderwereld de plek was van allerlei vreselijke wezens. In Openbaring 20 wordt
de onderwereld dan ook verbonden met Satan, Gods grote tegenstander.
Abbadon is een woord dat uit het Oude Testament komt. In Job
26:6 betekent het gewoon nog ‘afgrond’, maar in Job 28:22 wordt hij
gepersonifieerd en lijkt hij op een soort afgrondsengel. De naam betekent
‘verderver’. In het Grieks is dat Appolyon. Op de mensen van toen is deze naam
ongeveer overgekomen als bij ons ‘dood en verderf’: “Hun koning is de engel van
de afgrond, zijn naam is dood en verderf.” Het is op zich al opvallend dat deze
sprinkhanen een koning hebben, want gewone sprinkhanen staan er om bekend dat
ze geen koning hebben (Spr. 30:27).
Vers 6 – de kern
A 1-2 een gevallen engel opent de afgrond
B 3-5 de sprinkhanen beschreven
C 6 Mensen zoeken de dood
B’ 7-10 de sprinkhanen beschreven
A’ 11 De engel van de afgrond
Zo zien we in deze opbouw dat vers 6 centraal staat. Mensen
lijden lichamelijke pijn die zo heftig is dat ze dood willen. Maar de dood
kunnen ze niet vinden. Uiterste wanhoop. Het leven wordt een kwelling.
In de Bijbel komt het een paar keer vaker voor dat de mensen
afstand nemen van God en dat God hen dan zo straft dat ze tot diepe wanhoop
geraken (bv. Deut. 28:67). De belangrijkste reden daarvoor is dat de mensen wel
weten dat ze terug moeten naar God, maar dat gewoon niet willen (zie 9:20-21).
Ze verkiezen de kwelling boven bekering.
9:13-21 - De legers uit het oosten
Ook de legers uit het oosten krijgen trekken die niet meer
aan een gewoon leger doen denken. De paarden worden als hybride wezens
getekend, met leeuwenkoppen en slangenstaarten. En de strijdwapens zijn geen
zwaarden maar vuur rook en zwavel. Het leger krijgt een demonisch uiterlijk en
demonische wapens. Ze doden een derde van de mensen, net zoals bij de eerste
vier ramshoorns ook steeds een derde deel getroffen werd.
Dit gedeelte eindigt ermee dat de mensen zich niet bekeren.
Na al deze zes alarmsignalen met bijbehorende plagen, die steeds erger worden,
die eerst vooral de natuur raken (1e 4 ramshoorns), daarna de mensen
zelf, door ze pijn te doen (5e ramshoorn) en daarna ook letterlijk
door de mensen te doden (6e ramshoorn), komen de overgebleven mensen
nog steeds niet tot bekering.
In zijn boek: ‘het probleem van het lijden’ noemt C.S. Lewis
het lijden Gods megafoon. God roept ermee uit de hemel om de mens te bewegen in
hem te gaan geloven. Hier zien we dat dat doel niet gehaald wordt, mensen
verharden zich en bekeren zich niet tot God. Hun leven in zonde gaat gewoon
verder.
Hoe lezen we Openbaring 9?
Openbaring 9 wordt heel verschillend uitgelegd. Sommigen
kiezen voor een uitleg die het visioen verletterlijkt. Een bekend voorbeeld
hiervan is de Amerikaanse schrijver Hall Lindsey in de jaren ’70. Volgens hem
zijn de sprinkhanen cobra-gevechtshelikopters. En met de legers uit het oosten
worden volgens velen de Russen bedoeld. Een dergelijke uitleg gaat echter
geheel voorbij aan de eigen tijd van Johannes en plaatst de woorden veel te snel
naar onze tijd.
Anderen kiezen juist voor een vergeestelijkende uitleg.
Het gaat bij de sprinkhanen om demonen die de mensen geestelijk pijn doen. Deze
uitleg komt dichter in de buurt maar miskent in mijn ogen dat het hier wel om
werkelijke fysieke pijn kan gaan en ook om een werkelijke oorlog die Johannes
verwacht.
Een andere uitleg is de historische uitleg: Het is goed
mogelijk dat Johannes op grond van vers 13-19 echt een soort van eindstrijd
verwachtte waarbij het Romeinse rijk ten onder zal gaan en een nieuwe
wereldorde gevestigd zou worden (ook Openbaring 16:12-15 wijst in die
richting). En in de praktijk is het ook bijna zo gegaan. Uiteindelijk is het
Romeinse Rijk in de derde eeuw ernstig verzwakt geraakt, juist ook door de
dreiging vanuit het oosten. Toch kun je moeilijk zeggen dat het visioen daarmee
letterlijk in vervulling gegaan is. En
wat in elk geval duidelijk is is dat met het wegvallen van het Romeinse Rijk
Gods koninkrijk nog niet gekomen is. Er blijft oorlog.
Ik heb in voorgaande bijbelstudies al meermalen verwoord dat
één van de hoofddoelen van Openbaring is om ons een andere visie te
geven op onze werkelijkheid. Zoals Openbaring 8 ons een andere visie op
natuurrampen geeft, zo geeft Openbaring 9 ons een andere visie op pijn (lijden)
en oorlog. Zowel pijn als oorlog worden in dit bijbelgedeelte gepeild tot op
hun demonische achtergrond. Het zijn niet gewoon dingen die mensen doen of
mensen overkomen, maar je kunt er kwade antigoddelijke machten achter
vermoeden.
Tegelijk wordt duidelijk dat deze machten niet ongebreideld
te werk kunnen gaan. Door een aantal signalen in de tekst wordt duidelijk dat
God zelf de machten van de afgrond en de legers in zijn handen heeft. In 9:1
horen we dat de gevallen engel een sleutel krijgt om de afgrond te openen. De
suggestie die daarvan uit gaat is dat de gevallen engel uit zichzelf geen macht
heeft, maar die macht van God moet krijgen. In vers 14 en 15 zien we dat de 4
engelen het immense leger hebben tegengehouden totdat ze van God het signaal kregen
dat ze hen moeten laten gaan. God bepaalt de tijd en het uur waarop het kwaad
zich kan botvieren (vers 15). Ook zien we dat de sprinkhanen slechts 5 maanden
de tijd krijgen, en ook niet mogen doden. De ruiters mogen wel doden maar
‘slechts’ een derde van de mensen. Het kwaad wordt nog altijd door God beperkt.
https://tora-yeshua.nl/2021/02/minister-defensie-gaat-usa-leger-reinigen-rechts-conservatieven/
BeantwoordenVerwijderenDag Wim, ik kwam op je site, opzoek naar de tekstverwijzing van genoemde schorpioenen , die 5 mnd. lang steken.
Dat was ivm een artikel wat ik schreef, dus ik dacht er goed aan te doen, jou een link te sturen van dat artikel, als kennismaking.
Als je wil reageren, dan kan dat via "contact" op onze site of onder het artikel.
Shalom
Ben Kok (joods-chr. pastor)